1732 ton armering stabiliserar Helsingborgs nya vattentorn
Ett helt igenom digitalt system för order och leveranser är något som Emelie Rosen som arbetar som ekonomi och marknadsassistent på Hercules ser fram emot. Nöjda kunder i alla skeden är målbilden för henne.
– Vattentornet är pilot för Pipechain, som är en portal där kunden lägger in leveransplanen. På sikt ska även kunderna kunna lägga in armeringsspecarna i systemet och det tror jag kommer vara en stor förbättring, säger Emelie Rosen.
Är kunderna nöjda med Hercules och armeringsleveranserna?
– Vi har dagligen kontakt med kunderna, och de allra flesta är nöjda. Efter varje leverans skickar vi ett uppföljningmejl av leveransen där kunderna får möjlighet att lämna feedback. Vi följer upp alla svar vi får för att förbättra oss, säger Emelie.
– Ibland kan saker som att kunden vill få sin transport flyttad från eftermiddag till tidig morgon ha stor betydelse. Vi jobbar alltid för att tillgodose kundens önskemål, fyller Emelie i.
Jesper Johansson är arbetsledare på NCC, Civil South. Vattentornet är ett roligt uppdrag och möjligheten att få vara med och bygga ett landmärke är en av orsak till varför det är roligt med byggbranschen menar Jesper.
– Armeringsleveranserna har funkat bra, de har kommit när vi har bestämt. Och man får alltid ett trevligt bemötande från Hercules armering, säger Jesper.
– Det finns ett område som jag kan se förbättras, säger Jesper. Det är när vi skickar in två likadana specar, Tex på en ”bottenplatta ett” och en ”bottenplatta två”, så ligger det likadana järn som ska vara till ettan och tvåan i samma bunt. Det hade varit fördelaktigt ute på projektet med två buntar i de tillfällena, säger Jesper.
– Digital scanning där kunderna kan scanna av leveransetiketterna för att se att den helt stämmer med order och lastad lastbil är en annan sak som vi tittar på. Det här vet jag är efterfrågat bland våra kunder, säger Emelie.
Fakta:
Hittills har 1500 ton armering levererats till Projekt Vattentornet och fram till augusti i år kommer ytterligare 232 ton klippt och bockat samt en hel del lagerlängder till projektet att skickas iväg.