När Stockholms tunnelbana expanderar behöver även vagndepåerna byggas ut för att i framtiden kunna ta hand om fler tåg. I Högdalen i södra Stockholm har NCC fått i uppdrag av Region Stockholm att bygga ut befintlig tunnelbanedepå med nya spår och nya vagnhallar. För att få plats med detta har depåområdet utvidgats i söder så att det nu gränsar direkt mot Högdalstoppens slänt. För att släntmassor inte ska kunna rasa in i depån, varken under byggtiden eller i framtiden, har Hercules under sommaren producerat en permanent, drygt 300 meter lång RD-vägg, alltså en borrad tätspont där rören sitter ihop med spontlås.
RD-väggen bakåtförankras med stångstag som levereras från fabrik med dubbelt korrosionsskydd. Hela konstruktionen skyddas i efterhand med epoxybehandling som kräver ett omfattande och noggrant arbete i form av slipning.
Förutom den permanenta sponten utför Hercules även två stödkonstruktioner i form av Berliner sponter som är 150 m respektive 100 m och ska möjliggöra schakt för nya spårvagnshallar intill befintliga spår. I och med närheten till spåren som är i drift under byggtiden är det avgörande att minimera rörelser som kan uppstå i spontkonstruktioner.
För grundläggningen av depåbyggnaden utförs dessutom 250 st borrade stålrörspålar av dimension 140x10 och 115x8.
RD-pålvägg med längder från 7 m till 12m, rördimension 323mm förankrad med på upp till 3 nivåer hammarband och stag med dubbelkorrossionsskydd.
Berliner spont RD 170x10 resp 170x12,5.
Borrade stålrörspålar 250 st av dimension 140x10 och 115x8.
Hercules har nöjet att vara med och lägga grunden till framtidens samhälle. I praktiken innebär det att vi arbetar med en bred flora av projekt inom bland annat arbete, boende och infrastruktur. Här kan du läsa mer om några av dem.
Januari 2024 - September 2024