Största spontuppdraget ställer höga krav
28 oktober 2021
Den längsta etappen i Västlänken, E05 Korsvägen, bjuder på stora utmaningar för alla inblandade. Inte minst för Hercules som har uppdraget att etablera två parallella spontväggar till en cirka 600 meter lång schakt i vilken en tunnel i betong ska gjutas med cut and cover-teknik.
Uppdraget är Hercules största projekt någonsin.
– Mer komplicerat än så här tror jag inte ett spontuppdrag kan vara, säger projektchef Mats Olsson.
På ena sidan om det långsmala arbetsområdet löper stambanan, på den andra sidan E6:an, en av Sveriges mest trafikerade vägar. Mats Olsson konstaterar att det inte finns värst mycket utrymme att vifta på för Hercules.
– I dag är det ganska lugnt här, men periodvis har det varit väldigt många människor och maskiner som trängts när det samtidigt pågått djupstabilisering med KC-pelare, rock- och jetgrouting, spontning samt dubborrning, säger han.
De två 600 meter långa spontlinjerna, som avgränsar tunnelschakten mot järnvägsspår och motorväg, har varit på plats sedan några månader.
– Spontningen blev vi klara med före sommaren. Den har vi utfört med Hercules stora spontmaskin ABI TM20 och inhyrda maskiner. Bland annat närheten till järnvägen har gjort att vi fått jobba mycket nätter och helger av säkerhetsskäl. Bitvis har vi använt en Silent Piler för att klara bullerkraven, berättar Mats Olsson.
Mycket stål
Sponten har utförts med kraftiga stålprofiler i längder mellan 12 och 24 meter. Mats Olsson anser att arbetet har gått bra.
– Marken består huvudsakligen av lera. Ovanpå den sprickiga berggrunden finns ett moränlager som varit svårforcerat, men på det stora hela har neddrivningen av spont gått bra. Just nu håller vi på att dubba hela konstruktionen. Varje profil förankras i berget med en eller två ståldubb.
I norra delen av arbetsområdet pågår schaktning och sprängning. Här har Hercules kommit en bit på vägen med det som projektchefen beskriver som den mest komplicerade delen av hela uppdraget: montaget av balk och stämp. Spontväggarna säkras med dubbla hammarband och tvärgående stämprör som monteras i två eller tre nivåer.
– Det är stora, tunga grejer. Stämprören har en spännvidd på 20 till 30 meter. Hammarbandsbalkarna är måttbeställda och har sin bestämda plats i konstruktionen. Det är som ett stort legobygge där varje bit måste passa, säger Mats Olsson.
Den begränsade ytan gör det omöjligt att lagra balk och stämp på arbetsplatsen.
– Vi är i det närmaste beroende av just in time-leveranser. Vi har några platser i Göteborg där vi mellanlagrar material. Logistiken har varit och är en stor utmaning.
Nu pågår arbetet för fullt. Man har fått ordning på allt som krävs. Mats Olsson ser framtiden an med tillförsikt där han står i solen och tittar ut över arbetsområdet. Laget, som ska lotsa Hercules största projekt någonsin i hamn, är formerat.
– Tillsammans med våra fantastiska yrkesarbetare och duktiga underentreprenörer är det full fart framåt som gäller, säger han.